25. huhtikuuta 2018

Miten treenaan tällä hetkellä


Mä olen aina ollut vähän jojoilija treenien suhteen, enkä varmaan ikinä ole suorittanut mitään treeniohjelmaa "loppuun". Kyllästyn todella nopeasti treeneihin ja haluan aina jotain uutta ja erilaista – kehitystä tietyissä liikkeissä ei kerkeä tulemaan kun muutan ohjelmiani niin nopeasti. Toisaalta se ei haittaa. Ollessani nyt personal trainer, on minulla tietoa ja taitoa muuttaa valmiita treeniohjelmia ja rakentaa itselleni sopiva ohjelma. Mutta siinäkin on omat ongelmansa: motivaatio ei riitä toteuttamaan omaa ohjelmaa ja siksi valmentajan hommaaminen on ollut kauan mielessä.



Minulla on kerran ollut kolmen kuukauden ajan valmentaja ja pidin sitä todella hyödyllisenä. Motivaatio treeneihin ja niiden suorittamiseen oli ihan eri, kuin nyt ilman valmentajaa. Tällä hetkellä suoritan Fitverstaan ohjelmapaketteja. Treenit ovat monipuolisia ja useimmissa ne vaihtuvat tietyin väliajoin (jes, mahtavaa!), mobiilisovellus tsemppaa ja kerää tuloksia, mutta silti jotain puuttuu. Toinen ihminen, ihminen jolle voi laittaa viestiä kun ei kiinnosta lähteä salille tai iloita uusista sarjapainoista. Ja vaikka olen itse pt, se ihminen jollekin toiselle, tarvitsen silti itse valmentajaa. Ja suosittelen omaa valmentajaa jokaiselle!



Kevään ja kesän aion treenata oman pääni mukaan: hieman salia, ryhmäliikuntaa ja juoksulenkkejä. Salilla teen tällä hetkellä kolmijakoista ohjelmaa hieman pidemmillä sarjoilla ja pienemmillä painoilla, kiertoharjoittelulla ja aerobisilla höystettynä. Teen aerobista joko ennen tai jälkeen treenin ja voin sanoa, että tämä tyyli on mulle paljon raskaampaa kuin paikkaharjoittelu lyhyillä sarjoilla ja isoilla painoilla. Toisinaan, jos en jaksa lähteä salille, treenaan mielelläni kotona. Ryhmäliikunnoista mun lemppari on ehdottomasti spinning! Käyn myös satunnaisesti toiminnallisen harjoittelun tunnilla, joka on todella raskasta, mutta kehittävää itselle. Juoksemisen aloitin uudestaan näin kevään kynnyksellä hommattuani uudet juoksukengät. Juoksun kanssa olen aloittanut todella rauhallisesti, sillä juoksukunto ei ole enää sama kuin muutamia vuosia sitten.



Syksyllä aion hommata itselleni sopivan valmentajan, jonka kanssa käyn tavoitteeni läpi ja jonka kanssa lähdemme yhdessä niitä toteuttamaan. Siihen asti nautitaan vapaudesta tehdä oman pään mukaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti